Udruga Zdravi grad iz Splita u suradnji s Udrugom za djecu i mlade Čarobni svijet iz Knina provodi projekt ‘Knin grad s pričom’ čiji je cilj građanima približiti sadržaje nematerijalne kulturne baštine grada Knina, kao i osmisliti brošuru i kninski suvenir. U projekt je uključeno i 45 djece i mladih koji sudjeluju u kulturno-umjetničkim radionicama. Radionice su započele krajem prošle godine, a o tijeku radionica prije izbijanja ‘korona krize’ popričali smo s Andreom Russo iz udruge Zdravi grad i Lanom Maločom iz udruge Čarobni svijet koje vode edukativne radionice s djecom.

Projekt ‘Knin grad s pričom’, čiji je cilj građanima približiti sadržaje nematerijalne kulturne baštine grada Knina, kao i osmisliti brošuru i kninski suvenir, provode udruga Zdravi grad iz Splita u suradnji s Udrugom za djecu i mlade Čarobni svijet iz Knina. U projekt je uključeno i 45 djece i mladih, podijeljenih u predškolsku, osnovnoškolsku te srednjoškolsku grupu koji sudjeluju u kulturno-umjetničkim radionicama. Cilj je razviti kreativnost djece i upoznati ih s nematerijalnom kulturnom baštinom

– Moja ideja i moj dio rada je bio da motiviram djecu i da ih motiviram u oslobađanju vlastite kreativnosti tako da smo uvodno upoznali djecu s pojmom kreativnosti i otvorili im vidike što je to kreativnost. Pokušala sam im osvijestiti koliko su u osnovi bili kreativni, a da nisu to povezali s kreativnošću. Na radionicama smo razgovarali o različitim oblicima nematerijalne kulturne baštine, zatim su djeca dobila zadatke, trebali su tako razgovarati s roditeljima, susjedima, rodbinom, informirati se u školi, u knjižnici, odlaziti u institucije, konzultirati se i potražiti podatke na internetu o primjerima nematerijalne kulturne baštine u Kninu – priča Andrea Russo.

Djeca su tako nakon istraživanja došla do raznih saznanja o primjerima kninske nematerijalne kulturne baštine, poput priča o starim igrama koje su se prije igrale, zatim o pletarstvu košara koje je definitivno velika vrijednost. Zatim o običajima poput narodnih nošnji, raznih vrsta hrane koja su se pripremala, narodnih priča, starih alata.

– Nastojali smo povećati djeci znanja o kulturnoj baštini da šire svoja pitanja, kako znaju ‘pitati’ Google da nauče i pitati i ljude oko sebe i tako dolaziti do saznanja. To je proces, zato treba proći vrijeme i potrebno je puno rada. Mogu reći da su se jako potrudili i dali su obola, tako da će njihovi radovi ući i u brošuru koja se sprema u okviru projekta. Zadovoljni smo postignućima, a sve pohvale idu trudu naše djece koja su dala veliki doprinos – kaže Andrea Russo.
Kako je jedan od glavnih ciljeva projekta osmisliti brošuru i kninski suvenir koji proizlazi iz nematerijalne kulturne baštine, djeca su na radionicama bila uključena u taj aspekt, pa će u brošuru kninske nematerijalne baštine biti uključeni i njihovi radovi i saznanja proizašli iz kulturno- umjetničkih radionica. Razvile su se već i ideje o kninskom suveniru koji će biti zajednički plod rada stručnjaka, djece i mladih uključenih u projekt.

– Uvodne radionice za djecu i mlade u sklopu projekta ‘Knin grad s pričom’ započele su kroz prosinac prošle godine. Dakle, radionice se kontinuirano održavaju skoro pet mjeseci. Na radionicama sudjeluje 45 djece i mladih, podijeljenih u tri grupe, predškolsku, osnovnoškolsku i srednjoškolsku. Kroz projekt potičemo i promoviranje kninske nematerijalne kulturne baštine, a ona obuhvaća narodne pjesme, priče, mitove i legende, tradicijske alate i zanate, tradicijska jela, narodnu nošnju i narodne običaje – kaže Lana Maloča.

Cilj je kroz radionice djecu i mlade upoznati s tradicijskim običajima i vrijednostima, te na njima interesantan i razumljiv način približiti kulturnu baštinu. Djeca i mladi kroz radionice usvajaju značajke kulturne sredine kojoj pripadaju, ali i uče o baštini svojih predaka.

– Radionice za djecu i mlade smo započeli edukativnim radionicama s temama kulture, prirodne i kulturne baštine, te nematerijalne kulturne baštine Hrvatske. Nakon edukativnog dijela s djecom i mladima smo interaktivno utvrđivali naučeno kroz igre (npr. memory, pictionary i sl.) te kroz raspravu kako bi produbili njihovo znanje i razumijevanje. Kroz radionice smo se dotakli tema kao što su život u zajednici, obiteljsko ognjište, stari tradicijski alati i zanati (prerada vune, lončarstvo, pletarstvo i košaraštvo..), poljoprivreda i prehrana ovdašnjih ljudi, narodna nošnja i narodni običaji – objašnjava Lana Maloča.

Radionice su se do izbivanja krize s korona virusom održavale redovno više puta mjesečno, a mladi su aktivno sudjelovali kroz tjedne domaće zadatke istraživačkog tipa.

– Cilj nam je bio da kroz samostalan istraživački rad uče o bogatoj kulturnoj baštini Knina i okolice. Proces upoznavanja djece s kulturom i baštinom započeli smo obogaćivanjem prostora udruge starim tradicijskim predmetima. Pripremili smo izložbu i istražujući starinske predmete, te potičući djecu na razmišljanje, pokušali doći do zaključaka čemu su ti predmeti služili i kako su se koristili. Kroz likovnu radionicu djeca su oslikavala stare tradicijske predmete. Sa srednjoškolcima smo kroz raspravu razgovarali o narodnim običajima našeg kraja, te običajima rodnih zavičaja naših roditelja i njihovih obitelji. Prošli smo i teme kulture, prirodne i kulturne baštine Hrvatske te nematerijalne kulturne baštine – priča Lana o brojnim i zanimljivim sadržajima radionica.

Nakon edukativnog dijela radionica, kada je djeci i mladima pojam nematerijalne kulturne baštine postao bliži i zanimljiviji, započeo je kreativni dio radionica s temama nematerijalne kulturne baštine Knina i okolice.

– Za početak smo slikovito prikazivali obiteljsko ognjište, kuću i okućnicu. Zatim smo se prisjetili starih alata i zanata ovdašnjih ljudi. Tako smo održali radionicu o lončarstvu kao starom zanatu u sklopu koje smo oblikovali posude od glinamola, slične onima kakve su stari ljudi koristili. Jedna od aktivnosti bila je učenje dijelova narodne nošnje kninskog kraja i okolice. Osmislili smo igru memory s motivima muške i ženske narodne nošnje. U dijelu radionica kroz koji smo istraživali stare priče, mitove i legende grada Knina, organizirali smo obilazak kninske tvrđave. Koristili smo fotoaparat osiguran sredstvima projekta te obilazeći kninsku tvrđavu istraživali i fotografirali lokacije iz priča, mitova i

legendi grada Knina. S djecom predškolskog uzrasta  osmislili smo igrokaze s likovima iz priča i legendi u prostoru udruge – priča Lana Maloča.

Sadržaj radionica bio je uistinu raznolik i zanimljiv, a srednjoškolci su na jednoj od radionica posjetili i  Narodnu knjižnicu Knin te su istraživali sadržaje i teme vezane za nematerijalnu kulturnu baštinu Knina i okolice.

– Sadržajima kulturne baštine utječemo kroz radionice na razvoj kreativnosti i stvaralaštva, dok istovremeno djeca i mladi uče o čuvanju kulture kojoj pripadaju. Ako želimo na djeci i mladima najbolji način prezentirati kulturnu baštinu potrebna nam je suradnja s različitim kulturnim ustanovama. Uz obilazak kninske tvrđave i posjeta knjižnici, svakako nam je cilj organiziranje posjeta muzejima, galerijama i arheološkim lokalitetima, kojih u našem kraju zaista ima i usudili bi se reći da su zanemareni, što će dodatno potaknuti njihovo likovno stvaralaštvo kroz vizualno doživljavanje sadržaja. Stoga se nadamo kako ova izvanredna situacija u državi neće još dugo potrajati i da će djeca i mladi kroz razne sadržaje dodatno spoznati bogatu kulturnu baštinu našeg kraja – poručuje Lana Maloča za kraj.

Zbog izbijanja korona virusa, radionice se održavaju online, a više o tome čitajte uskoro.

Projekt ‘Knin grad s pričom’ vrijedan je 622.958,70 kuna, a u potpunosti je financiran iz Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali 2014.- 2020 – Razvoj i provedba programa za socijalnu koheziju i povećanje zaposlenosti u gradovima: Kninu, Belom Manastiru i Općini Dadra, Benkovcu, Petrinji i Vukovaru, u okviru Europskog socijalnog fonda.


Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda
Sadržaj dokumenta isključiva je odgovornost udruge Zdravi grad

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)